BrainHex typologie

Typology illustrative image

BrainHex je model, který vám pomůže pochopit, jaký typ hráče videoher jste. Vytvořen byl v roce 2010 a od té doby prošel několika lety výzkumu. Základní myšlenkou je spojení neurobiologických poznatků s předchozími typologiemi hráčů (například s Bartlem, který jsme předělali a který si na našich stránkách můžete vyplnit!) a literaturou o emocích. Originální BrainHex rozděloval hráče podle jejich herní motivace na 7 typů.

Sami autoři však model prezentují spíše jako hypotetický koncept. Typy vychází z teoretických základů, nebyly však empiricky ověřeny (autoři neprovedli žádný výzkum, aby koncept potvrdili). Několik výzkumníků se v průběhu následujících let pokusilo model upravit a vznikly jeho různé verze s různým počtem typů. Žádná verze však dosud není kompletně ověřená a už vůbec ne přeložená do češtiny!

Rozhodli jsme se proto vytvořit vlastní verzi modelu. Dali jsme dohromady seznam otázek, které se objevovaly ve vícero verzích dotazníku, poupravili jejich formát a přeložili do češtiny. V tuto chvíli sbíráme data, abychom ověřili, zda typy hráčů z roku 2010 skutečně existují a odpovídají reálnému chování hráčů. Nebo zjistíme něco jiného…?

Hledač

Hledač je motivován mechanismem zájmu, který souvisí s oblastí mozku zpracovávající senzorické informace a epizodické paměti. Když narazí na něco, co je dostatečně fascinuje a vyvolá v nich zvědavost, začne jejich mozek produkovat pořádnou dávku endorfinu, hormonu štěstí. Hledači jsou zvídaví, chtějí objevovat herní svět a znát veškerá jeho tajemství. Není proto divu, že preferují hry s otevřeným světem, který chtějí projít křížem krážem.

Přežívající

Pro někoho je strach negativní emoce, někteří si ve strachu přímo libují. Jsou to Přežívající, kteří milují pocity strachu, děsu a teroru! Z neurologického hlediska za vším stojí epinefrin, neboli adrenalin, chemická molekula, která se vyplavuje ve chvílích vzrušení či strachu. A co že Přežívající na hrách vlastně baví? Rádi se bojí, vyžívají se v teroru, například když prchají před děsivým monstrem. Milují ale i pocit úlevy, pocit vítězství, když se jim před virtuálním nebezpečím podaří utéct.

Troufalec

Troufalci jsou tak trochu jako hrdinové akčních filmů - neustále na hraně života a smrti. Milují pocit vzrušení, jdou do všeho po hlavě a nad svým jednáním příliš nepřemýšlí. Netaktizují, hrají tak jak je napadne, aniž by pomysleli na důsledky svého jednání. Právě riskování, které je pro jejich rychlý styl hraní charakteristický, jim přináší pocit blaha a spokojenosti. Ať už je to rychlá jízda v ulicích fiktivního města, nebo přímí útok na nepřátelskou základnu. Troufalci žijí pro rychlou a bezmyšlenkovitou akci!

Myslitel

Myslitele zajímá jediné, vyřešit každý problém, každou hádanku, každý hlavolam, které hra nabízí. Čím těžší se problém zdá být, tím lepší. Chtějí nad hrou vyzrát, chtějí ji přehrát. To je jejich herní styl, to je to, co ve hrách hledají a čím se baví. Důležitou součástí herního stylu Myslitelů je promýšlení strategie a taktiky. Chtějí přijít s nejdůmyslnějším řešením. Jednu misi budou opakovat klidně 20 krát, dokud nebude mistrovsky provedena. Jejich cílem je mít co nejlepší plán a perfektně jej provést. I kdyby to mělo trvat věky.

Dobyvatel

Dobyvatelům nestačí lehce vydobyté vítězství, hledají výzvu a chtějí se poprat s těmi nejtěžšími překážkami. Hledají nejsilnější nepřátele, silná a těžce porazitelná monstra. Pro dobyvatele neexistuje žádný výzva, která by se nedala zdolat, ať se může zdát sebevíc nepřekonatelná. Opakovaně se budou pokoušet zničit každého bosse, ať je jakkoli bezvýznamný a pro pokrok ve hře nedůležitý, i kdyby jim mělo zabrat celý den. Nic se nevyrovná pocitu, kdy se jim nakonec podaří nepřítele skolit. Svůj vztek využívají na cestě k vítězství.

Společník

Člověk je tvorem společenským a právě interakce s ostatními hráči je důležitým aspektem pro Společníky. Ve svém živlu jsou ve chvíli, kdy mohou trávit čas s ostatními, bavit se s nimi, vydávat se na výpravy a zažívat společná dobrodružství. Jsou rádi, když mohou někomu pomoci a nesnáší, když někdo zneužije jejich dobrosrdečnosti. Společníci mají tendenci důvěřovat a spoléhat se na ostatní členy herní komunity.

Dosažitel

Dosažitelé jsou cílevědomým typem hráče. Zaměřují se na dosahování různých cílů a herních milníků a jsou motivováni vidinou dlouhodobého úspěchu. Jejich herní styl připomíná odškrtávání položek z nákupního seznamu. Vše, co již dokázali, našli nebo splnili, si odškrtávají ze svého pomyslného herního plánu. Každou hru musí dohrát na 100 %. Příběh, vedlejší mise, sběratelské předměty nebo výzvy - pro Dosažitele je klíčové splnit vše a mít všeho nejvíc.

Chcete nám pomoci s vývojem BrainHex dotazníku?

Dotazník je v současné chvíli předěláván a není k dispozici. Sledujte nás na sociálních sítích a dáme vědět, až bude hotový.